Overzicht en verloop voorzieningen
Bedragen * €1.000 | Saldo einde jaar | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | T | O | 2024 | T | O | 2025 | T | O | 2026 | T | O | 2027 | |
Beklemde middelen | |||||||||||||
Afkoop grafrecht slachtoffers | 42 | 0 | 0 | 42 | 0 | 0 | 42 | 0 | 0 | 42 | 0 | 0 | 42 |
Afkoop onderhoud graven | 371 | 90 | -74 | 387 | 90 | -75 | 402 | 90 | -75 | 417 | 90 | -75 | 433 |
Afkoop uitgifte graven | 342 | 75 | -58 | 359 | 75 | -65 | 369 | 75 | -71 | 373 | 75 | -71 | 377 |
Dirk van Sliekerfonds | 236 | 1 | 0 | 238 | 1 | 0 | 239 | 1 | 0 | 240 | 1 | 0 | 242 |
Exploitatie NAM terrein | 68 | 0 | -6 | 62 | 0 | -6 | 56 | 0 | -6 | 49 | 0 | -6 | 43 |
Gemeentelijk Riool Plan | 7.802 | 0 | -882 | 6.920 | 0 | -855 | 6.065 | 0 | -848 | 5.217 | 0 | -790 | 4.426 |
Rente Nazorg | 1.013 | 46 | -18 | 1.042 | 46 | -18 | 1.070 | 46 | -18 | 1.099 | 46 | -18 | 1.127 |
Egalisatievoorzieningen | |||||||||||||
Achterstallig onderhoud wegenbeheersplan | 0 | 2.700 | -900 | 1.800 | 0 | -900 | 900 | 0 | -900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Achterstallig onderhoud civiele kunstwerken | 0 | 723 | -241 | 482 | 0 | -241 | 241 | 0 | -241 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groot onderhoud gemeentelijke eigendommen | 0 | 2.021 | -951 | 1.070 | 471 | -768 | 773 | 471 | -218 | 1.025 | 471 | -406 | 1.090 |
Groot onderhoud baggeren | 0 | 540 | -486 | 54 | 340 | -286 | 108 | 340 | -290 | 158 | 340 | -295 | 203 |
Groot onderhoud buitensportaccommodaties | 0 | 560 | -399 | 161 | 360 | -11 | 511 | 360 | -416 | 454 | 360 | -116 | 698 |
Groot onderhoud civiele kunstwerken | 0 | 2.104 | -1.894 | 210 | 666 | -496 | 380 | 666 | -338 | 709 | 666 | -270 | 1.105 |
Groot onderhoud wegenbeheersplan | 0 | 3.207 | -2.758 | 449 | 3.007 | -1.781 | 1.676 | 3.007 | -2.180 | 2.503 | 3.007 | -3.141 | 2.369 |
Risicovoorzieningen | |||||||||||||
APPA | 177 | 0 | 0 | 177 | 0 | 0 | 177 | 0 | 0 | 177 | 0 | 0 | 177 |
Dubieuze debiteuren | 345 | 0 | 0 | 345 | 0 | 0 | 345 | 0 | 0 | 345 | 0 | 0 | 345 |
NTB kosten Grondexploitatie | 42 | 0 | 0 | 42 | 0 | 0 | 42 | 0 | 0 | 42 | 0 | 0 | 42 |
Pensioen (gewezen) wethouders | 2.361 | 4 | -34 | 2.331 | 4 | -34 | 2.301 | 4 | -34 | 2.272 | 4 | -34 | 2.242 |
Reparatie 3e WW jaar | 26 | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 | 26 |
Verlofsparen | 177 | 0 | 0 | 177 | 0 | 0 | 177 | 0 | 0 | 177 | 0 | 0 | 177 |
Totaal | 13.002 | 12.072 | -8.702 | 16.373 | 5.061 | -5.534 | 15.899 | 5.061 | -5.635 | 15.325 | 5.061 | -5.221 | 15.165 |
Specificatie mutaties in stand begroting
Onderstaande tabel toont alleen de mutaties op de voorzieningen voortkomende uit deze begroting 2024-2027.
Reserve / Voorziening | T 2023 | O 2023 | T 2024 | O 2024 | T 2025 | O 2025 | T 2026 | O 2026 | T 2027 | O 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bijstellen mutatie voorziening GRP | ||||||||||
Gemeentelijk Riool Plan | 0 | 0 | 0 | -207 | 0 | -113 | 0 | -98 | 0 | -50 |
Geraamde onttrekkingen 2024-2027 | ||||||||||
Achterstallig onderhoud civiele kunstwerken | 0 | 0 | 0 | -241 | 0 | -241 | 0 | -241 | 0 | 0 |
Achterstallig onderhoud wegenbeheersplan | 0 | 0 | 0 | -900 | 0 | -900 | 0 | -900 | 0 | 0 |
Groot onderhoud baggeren | 0 | 0 | 0 | -486 | 0 | -286 | 0 | -290 | 0 | -295 |
Groot onderhoud buitensportaccommodaties | 0 | 0 | 0 | -399 | 0 | -11 | 0 | -416 | 0 | -116 |
Groot onderhoud civiele kunstwerken | 0 | 0 | 0 | -1.894 | 0 | -496 | 0 | -338 | 0 | -270 |
Groot onderhoud gemeentelijke eigendommen | 0 | 0 | 0 | -951 | 0 | -768 | 0 | -218 | 0 | -406 |
Groot onderhoud wegenbeheersplan | 0 | 0 | 0 | -2.758 | 0 | -1.781 | 0 | -2.180 | 0 | -3.141 |
Indexatie lasten beheerplannen van 4% naar 2% | ||||||||||
Groot onderhoud buitensportaccommodaties | 0 | 0 | -90 | 0 | -90 | 0 | -90 | 0 | -90 | 0 |
Groot onderhoud civiele kunstwerken | 0 | 0 | -71 | 0 | -71 | 0 | -71 | 0 | -71 | 0 |
Groot onderhoud wegenbeheersplan | 0 | 0 | -312 | 0 | -312 | 0 | -312 | 0 | -312 | 0 |
MJOP baggeren | ||||||||||
Groot onderhoud baggeren | 0 | 0 | 540 | 0 | 340 | 0 | 340 | 0 | 340 | 0 |
MJOP Buitensport | ||||||||||
Groot onderhoud buitensportaccommodaties | 0 | 0 | 650 | 0 | 450 | 0 | 450 | 0 | 450 | 0 |
MJOP Civiele Kunstwerken | ||||||||||
Achterstallig onderhoud civiele kunstwerken | 0 | 0 | 723 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groot onderhoud civiele kunstwerken | 0 | 0 | 2.175 | 0 | 737 | 0 | 737 | 0 | 737 | 0 |
MJOP Gemeentelijke eigendommen | ||||||||||
Groot onderhoud gemeentelijke eigendommen | 0 | 0 | 2.021 | 0 | 471 | 0 | 471 | 0 | 471 | 0 |
MJOP Wegen | ||||||||||
Achterstallig onderhoud wegenbeheersplan | 0 | 0 | 2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groot onderhoud wegenbeheersplan | 0 | 0 | 3.519 | 0 | 3.319 | 0 | 3.319 | 0 | 3.319 | 0 |
Mutatie omschrijving
Bijstellen mutatie voorziening GRP |
---|
Naar aanleiding van het opgestelde dekkingsoverzicht dient de geraamde onttrekking van de voorziening GRP bijgesteld te worden. |
Geraamde onttrekkingen 2024-2027 |
Geraamde onttrekkingen 2024-2027 op basis van de vastgestelde onderhoudsplannen. |
Indexatie lasten beheerplannen van 4% naar 2% |
De geactualiseerde onderhoudsplannen zijn gebaseerd op realistische ramingen met doorrekeningen voor een langere termijn (tenminste 10 jaar). In de meerjarige cijfers is gerekend met 4% voor loon- en prijsbijstellingen. De verwachting is dat de inflatie zich voor de langere termijn, gelet op langjarig gemiddelde uit het verleden, zal herstellen richting de 2% o.a. door maatregelen van DNB en ECB. Een lagere raming voor loon- en prijsbijstellingen leidt tot een jaarlijks lagere dotatie aan de betreffende onderhoudsvoorziening. Jaarlijks moeten de dotaties geactualiseerd worden aan de hand van hoeveelheid en prijsverschillen maar ook bij al dan niet doorschuiven of laten vervallen van werkzaamheden. Zo kan per jaar bekeken worden wat de noodzakelijke dotatie moet worden. |
MJOP baggeren |
In 2023 wordt een nieuwe nota reserves en voorzieningen door de raad vastgesteld, waarin is vastgelegd dat het dekken van lasten van groot onderhoud uit onderhoudsreserves niet langer is toegestaan. In plaats daarvan worden voorzieningen getroffen. De hoogte van de voorzieningen is gebaseerd op actuele meerjaren onderhoudsplannen. Ook deze plannen worden in 2023 vastgesteld door de raad. |
MJOP Buitensport |
In 2023 wordt een nieuwe nota reserves en voorzieningen door de raad vastgesteld, waarin is vastgelegd dat het dekken van lasten van groot onderhoud uit onderhoudsreserves niet langer is toegestaan. In plaats daarvan worden voorzieningen getroffen. De hoogte van de voorzieningen is gebaseerd op actuele meerjaren onderhoudsplannen. Ook deze plannen worden in 2023 vastgesteld door de raad. |
MJOP Civiele Kunstwerken |
In 2023 wordt een nieuwe nota reserves en voorzieningen door de raad vastgesteld, waarin is vastgelegd dat het dekken van lasten van groot onderhoud uit onderhoudsreserves niet langer is toegestaan. In plaats daarvan worden voorzieningen getroffen. De hoogte van de voorzieningen is gebaseerd op actuele meerjaren onderhoudsplannen. Ook deze plannen worden in 2023 vastgesteld door de raad. |
MJOP Gemeentelijke eigendommen |
In 2023 wordt een nieuwe nota reserves en voorzieningen door de raad vastgesteld, waarin is vastgelegd dat het dekken van lasten van groot onderhoud uit onderhoudsreserves niet langer is toegestaan. In plaats daarvan worden voorzieningen getroffen. De hoogte van de voorzieningen is gebaseerd op actuele meerjaren onderhoudsplannen. Ook deze plannen worden in 2023 vastgesteld door de raad. |
MJOP Wegen |
In 2023 wordt een nieuwe nota reserves en voorzieningen door de raad vastgesteld, waarin is vastgelegd dat het dekken van lasten van groot onderhoud uit onderhoudsreserves niet langer is toegestaan. In plaats daarvan worden voorzieningen getroffen. De hoogte van de voorzieningen is gebaseerd op actuele meerjaren onderhoudsplannen. Ook deze plannen worden in 2023 vastgesteld door de raad. |
Toelichting op voorzieningen
Egalisatievoorziening
VZ Groot Onderhoud Baggeren, Wegen, Civiele kunstwerken, Gemeentelijke eigendommen & Buitensportaccomodaties
Een onderhoudsplan (MJOP) is een rapport waarin staat wanneer welk onderhoud plaats moet vinden en wat de kosten hiervan zullen zijn. Een aantal kapitaalgoederen van de gemeente is onderhavig aan groot onderhoud, waarbij in bepaalde jaren een eenmalige piek is te zien in de lasten. Om deze lasten van dit groot onderhoud te egaliseren, worden per 1 januari 2024 voorzieningen groot onderhoud gevormd, waaraan jaarlijks gedoteerd en onttrokken wordt.
Onderstaand een overzicht van de per 1 januari 2024 te vormen onderhoudsvoorzieningen:
- Wegenbeheersplan
- Civiele kunstwerken (bruggen, havens en beschoeiingen)
- Baggeren
- Gemeente eigendommen en huisvesting sporthallen/zalen
- Buitensportaccommodaties
Risicovoorziening
VZ Dubieuze debiteuren
De voorziening is gevormd om de geschatte oninbare vorderingen te voorzien en de kosten te verantwoorden zodra ze worden voorzien. De bepaling van de hoogte van de voorziening is dynamisch, met een statische toets. Dit houdt in dat op basis van ouderdom een bepaald percentage wordt voorzien, maar daarnaast op debiteurniveau wordt beoordeeld (voor significante bedragen) of er gegevens bekend zijn over die debiteur, waaruit blijkt dat de vordering oninbaar verklaard kan worden of voorzien moet worden.
VZ Nog te maken kosten grondexploitaties
De voorziening nog te maken kosten grondexploitaties is bedoeld voor het dekken van uitgaven in grondexploitaties, nadat de grondexploitatie is afgesloten. Wanneer bij een grondexploitatie alle gronden verkocht zijn en het woonrijp maken is afgerond kan de exploitatie afgesloten worden. Vaak zijn er dan nog enkele nakomende werken die soms pas na geruime tijd uitgevoerd kunnen worden. Om een exploitatie dan toch af te kunnen sluiten worden deze kosten ondergebracht in de voorziening nog te maken kosten grondexploitaties.
VZ Pensioenverplichtingen (gewezen) wethouders
Met betrekking tot de pensioenverplichtingen ten aanzien van (gewezen) wethouders is het gelet op het ontstane recht gewenst, dat een en ander financieel wordt geborgd. Niet alleen voor wat betreft de pensioenuitkeringen maar ook om uitvoering te kunnen geven aan (een) verzoek(en) om waardeoverdracht. Met name in het laatste geval zal de gemeente over voldoende financiële middelen dienen te beschikken om op korte termijn aan een overdracht te kunnen voldoen. Deze voorziening is ingesteld (en vanuit de BBV verplicht ingesteld) om aan de aanspraken in dit verband te kunnen voldoen.
VZ Reparatie 3e jaar WW
De opbouw en de maximale duur van de WW-uitkering zijn per 1 januari 2016 verkort door wijzigingen in de Wet werk en zekerheid. In de Cao Gemeenten 2016 –2017 is door de sociale partners afgesproken om deze versoberingen van de WW te repareren. Deze reparatie heeft in de rechtspositie van de gemeenteambtenaar vorm gekregen door het invoeren van een zgn. reparatie-uitkering (3e) WW (-jaar). Om de reparatie-uitkering te bekostigen, is vanaf 1 januari 2018 een kostendekkende werknemerspremie ingevoerd waarmee gemeenten zelf het derde jaar WW kunnen financieren. Die werknemerspremie is per 1 januari 2018 vastgesteld op 0,1% van het salaris en de toegekende salaristoelage(n). Het saldo van de jaarlijkse premie-inkomst wordt dan gedoteerd aan de voorziening (reparatie 3e WW-jaar). Vanaf 1-1-2021 wordt de premie bij medewerkers van de gemeente Edam-Volendam ingehouden en gedoteerd aan de voorziening. De aanspraken (facturen) t.z.t. van de bovenwettelijke werkloosheidsuitkering 3e WW-jaar worden dan ten laste van die voorziening gebracht.
VZ Verlies Grondexploitaties
De voorziening wordt gevormd om het toekomstig verlies te dekken dat wordt voorzien op een grondexploitatie. Er kunnen meerdere voorzieningen gevormd worden ten behoeve van verschillende grondexploitaties.
VZ Verlofsparen
De voorziening is gevormd in verband met de cao-afspraak rondom verlofsparen, waarbij een werknemer vanaf 1-1-2022 ervoor kan kiezen zijn/haar bovenwettelijke vakantie-uren op te sparen voor later, tot een maximum van 3600 uur. Voor de medewerkers die zich reeds hebben aangemeld voor deze regeling is een voorziening opgenomen. Voor de groep van werknemers met een saldo bovenwettelijk vakantieverlof, die ook het recht op Verlofsparen heeft maar daarvan nog geen gebruik heeft gemaakt, is geen verplichting opgenomen.
VZ Wachtgeldverplichting
De voorziening is gevormd voor de vertrekkende wethouders die recht hebben op de wachtgeldregeling op grond van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Per jaareinde wordt een actuariële berekening opgesteld op basis waarvan een eventuele toevoeging of vrijval wordt verantwoord. De onttrekking is gebaseerd op de kostendeclaraties (door de externe uitvoeringsorganisatie belast met de uitkeringsadministratie Appa).
Voorziening beklemde middelen
VZ Afkoop uitgifte en onderhoud
De afkoopsom betreft een betaling ineens van de anders jaarlijks verschuldigde bijdrage in grafrechten en onderhoud van de begraafplaatsen. Deze ontvangen afkoopsommen dienen toegerekend te worden aan de periode waarop zij betrekking hebben. Middels deze voorziening worden de baten toegerekend aan de juiste periode.
Het bedrag dat jaarlijks wordt onttrokken aan deze voorziening is afhankelijk van de periode waarvoor is afgekocht en komt ten goede aan de exploitatie van de begraafplaatsen. Bij de berekening van de kostendekking van de grafrechten wordt dit bedrag als opbrengst meegenomen. De grafrechten van de slachtoffers van de nieuwjaarsbrand worden administratief gescheiden in verband met afwijkende voorwaarden.
VZ Dirk van Sliekerfonds
In overeenstemming met de wilsbeschikking van Dirk van Slieker is het Dirk van Sliekerfonds ontstaan. Aan de besteding van deze gelden zijn duidelijke richtlijnen verbonden. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in de subsidieregeling gemeentelijke monumenten Edam-Volendam. De gelden zijn bestemd voor het behoud en herstel van het uiterlijk aanzien van historische gebouwen. In de bijlage van de subsidieregeling is een lijst opgenomen met panden welke eventueel in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage uit dit fonds. Een bijdrage uit dit fonds wordt slechts gehonoreerd voor zover het subsidieplafond voor het jaar waarin de subsidie wordt gevraagd dit toelaat.
VZ Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)
Betreft een voorziening voor van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden aan riolering en de daaraan gerelateerde zaken. E.e.a. conform art. 44, lid2 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten. De toevoegingen en onttrekkingen zijn gebaseerd op de berekeningen van de kostendekkendheid.
VZ Rente Nazorggelden
Onze gemeente beheert de ontvangen Rijksuitkeringen die bestemd zijn voor het uitbetalen van onkostenvergoedingen voor de slachtoffers van de nieuwjaarsbrand. De rentevergoeding bedraagt jaarlijks 2% van het beginsaldo van de restant Rijksuitkeringen. De rentevergoeding wordt toegevoegd aan de voorziening Rente Nazorg. De besteding van de rentegelden maakt deel uit van het gesloten convenant tussen de gemeente en de verschillende belangengroepen in het kader van de Nazorg.