Bedragen * € 1.000 | |||||
Omschrijving | Begroting | Meerjarenraming | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Lasten | |||||
1.01 | Algemeen bestuur | -20 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|
Totaal Lasten | -20 | 0 | 0 | 0 | |
1.07 | Overhead | -848 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -848 | 0 | 0 | 0 | |
2.03 | Integrale Veiligheid | -15 | -15 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -15 | -15 | 0 | 0 | |
2.04 | Crisisbeheersing en Brandweer | -9 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -9 | 0 | 0 | 0 | |
3.03 | Monumenten en Oudheidkunde | -29 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -29 | 0 | 0 | 0 | |
4.10 | Centrale Antenne Installatie | -355 | -703 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -355 | -703 | 0 | 0 | |
4.13 | Afvalstoffen | -23 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -23 | 0 | 0 | 0 | |
5.01 | Preventie voorliggend veld | -10 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -10 | 0 | 0 | 0 | |
5.02 | Onderwijs incl.huisvesting | -160 | -500 | -250 | 0 |
Totaal Lasten | -160 | -500 | -250 | 0 | |
5.08 | Sportaccommodaties | -2.128 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -2.128 | 0 | 0 | 0 | |
5.09 | Zwembaden | -875 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -875 | 0 | 0 | 0 | |
5.10 | Kunst en Cultuur | -50 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -50 | 0 | 0 | 0 | |
5.16 | Inburgering | -1.700 | -1.700 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -1.700 | -1.700 | 0 | 0 | |
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | -87 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -87 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | -6.308 | -2.918 | -250 | 0 | |
Baten | |||||
5.16 | Inburgering | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 | |
Totaal incidentele lasten op programma's vóór incidentele mutaties reserves | -4.608 | -1.218 | -250 | ||
Toevoeging reserves | -500 | -6 | -296 | -6 | |
Onttrekking reserves | 11.739 | 595 | 330 | 0 | |
Totaal na incidentele mutaties reserves | 6.630 | -630 | -216 | -6 | |
Structureel begrotingssaldo | -6.157 | 1.860 | -2.419 | -2.287 | |
Saldo | 473 | 1.230 | -2.635 | -2.294 |
Toelichting
Het structureel saldo wordt berekend door het totale saldo lasten en baten te verminderen met het saldo van de incidentele lasten en baten. Het saldo dat overblijft moet positief zijn (de structurele baten zijn groter dan de structurele lasten), anders is dit een aanwijzing voor een begrotingstekort op lange termijn. Voor het inzicht in de financiële positie op korte en langere termijn is het voor de raad van groot belang om een goed beeld te hebben van het structureel begrotingssaldo. Ook bij het nemen van besluiten met grotere financiële gevolgen is het van belang dat raadsleden kunnen zien wat de gevolgen daarvan zijn op langere termijn.
Incidentele lasten in de exploitatie
- De incidentele lasten in de overhead in programma 1 zijn gerelateerd aan de incidentele opleidingskosten € 127.000 voor het opleiden van de nieuwe functioneel beheerders en voor tijdelijke externe inhuur bij ICT € 90.000 en Financiën € 62.000. Hier tegenover staat een incidentele onttrekking aan bestemde reserve opleidingskosten.
- De incidentele lasten in programma 2 hebben betrekking op ondermijning € 15.000 in 2024 en 2025. Hier tegenover staat een onttrekking aan de algemene reserve.
- In programma 5 hebben de incidentele onttrekkingen betrekking op:
- tijdelijke huisvestingskosten onderwijs, te weten € 160.000 in 2025, € 500.000 in 2025 en € 250.000 in 2026. Hier tegenover staan onttrekkingen aan de algemene reserve;
- Tijdelijke uitbreiding formatie bij beroep en bezwaar in 204 tot en met 2026 voor € 80.000 per jaar. Hier tegenover staat een onttrekking aan de reserve sociaal domein;
- Kosten bij kunst en cultuur voor € 17.000. Hier tegenover staat een onttrekkingen aan de algemene reserve;
- De tijdelijke kosten van de Oekraïne opvang. Deze kosten worden vergoed door het rijk (incidentele baat).
- De gemeente zal gaan deelnemen in een Joint Venture voor de aanleg van glasvezel in een groot deel
van de gemeente, ter vervanging van het huidige CAI netwerk. Dit zorgt voor financiële wijzigingen.
Waaronder het versneld afschrijven van boekwaarden van de CAI in 2024 (€ 350.000) en 2025 (€701.000).
- Alle overige lasten hebben betrekking op de afboeking van boekwaarden van activa in verband met de overgang naar onderhoudsreserves. In 2023 is een nieuwe nota reserves en voorzieningen door de raad vastgesteld. Hierin is vastgelegd dat het dekken van lasten van groot onderhoud uit onderhoudsreserves niet langer is toegestaan. In plaats daarvan worden deze lasten nu rechtstreeks ten laste van de daarvoor gecreëerde voorzieningen geboekt. De hoogte van de voorzieningen is gebaseerd op actuele meerjaren onderhoudsplannen. Ook deze plannen zijn in 2023 vastgesteld door de raad. In het verleden zijn diverse kosten geactiveerd, waarover momenteel afschrijvingslasten worden verantwoord. Op basis van de stelselwijziging, zouden deze activa eigenlijk als groot onderhoud verwerkt moeten worden. Omdat voor groot onderhoud vanaf 1 januari 2024 ook “gespaard” wordt in de voorziening, zou je dubbele lasten hebben als je zowel afschrijvingen boekt als dat je gaat sparen in de voorziening. Derhalve wordt de resterende boekwaarde van onterecht geactiveerde kosten ultimo 2023 in één keer afgeboekt ten laste van het saldo begroting. Dit betreft een bedrag van € 3,7 miljoen.
Incidentele baten in de exploitatie
De incidentele baat heeft betrekking op een incidentele bijdrage van het Rijk voor de Oekraïne opvang.
Incidentele toevoeging aan de reserves
De incidentele toevoeging aan de reserve heeft betrekking op de vorming van de risico reserve sportinrichting.
Incidentele onttrekkingen aan reserves
De incidentele onttrekkingen aan de reserves sluiten exact aan op het overzicht verloop van de reserves. De incidentele onttrekkingen zijn de resterende onttrekkingen na aftrek van de structurele onttrekkingen (toekomstige) kapitaallasten, namelijk € 13.405.000 (totale onttrekkingen) minus € 216.000 minus € 1.450.000 (onttrekkingen (toekomstige) kapitaallasten) = €11.739.000.
Wij merken op dat in 2024 eenmalig veel incidentele mutaties zijn meegenomen, door de omzetting van onderhoudsreserves naar voorzieningen. Als wij de totale incidentele onttrekkingen aan de reserves corrigeren voor de vrijval aan de reserves vanwege de omzetting naar de voorzieningen is sprake van een totaal aan incidentele onttrekkingen aan de reserves van € 4.728.000, namelijk € 11.739.000 minus € 7.011.000 is € 4.728.000. Deze aanpassing geeft een ander structureel saldo als resultaat dan in de huidige situatie.
Ter informatie nemen wij hieronder het gecorrigeerd structureel saldo op, waarbij wij de vrijval van de reserves vanwege de omzetting naar de voorzieningen weglaten.
Bedragen * € 1.000 | |
---|---|
Structureel saldo excl. omzetting naar onderhoudsvzn. | 2024 |
Incidentele lasten exploitatie | -6.308 |
Incidentele baten exploitatie | 1.700 |
Saldo van incidentele baten en lasten | -4.608 |
Incidentele toevoeging aan reserves | -500 |
Incidentele onttrekking aan reserves | 11.739 |
Correctie omzetting naar onderhoudsvoorzieningen | -7.011 |
Gecorrigeerd incidenteel saldo | -380 |
Begrotingssaldo totaal | 473 |
Gecorrigeerd structureel saldo (verschil tussen gec. incidenteel saldo en begrotingssaldo totaal) | 853 |
Met ingang van 1 januari 2024 worden de onderhoudsreserves opgeheven en worden kosten voor groot onderhoud direct ten laste van de voorzieningen gebracht. Dit is ook in de nieuwe nota reserves en voorzieningen verwerkt. De voorzieningen worden eenmalig op peil gebracht wat er toe leidt dat het structurele begrotingssaldo in 2024 ruim 6 mln. negatief is. Dit is een incidenteel en eenmalig effect. De financiële gevolgen van deze administratieve omzetting van de reserves naar voorzieningen wordt onderstaand weergegeven per programma en product.
Bedragen * € 1.000 | |||||
Omschrijving | Begroting | Meerjarenraming | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Lasten | |||||
1.07 | Overhead | -267 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|
Totaal Lasten | -267 | 0 | 0 | 0 | |
2.04 | Crisisbeheersing en Brandweer | -14 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -14 | 0 | 0 | 0 | |
3.03 | Monumenten en Oudheidkunde | -172 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -172 | 0 | 0 | 0 | |
4.01 | Wegen, paden, pleinen | -2.900 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -2.900 | 0 | 0 | 0 | |
4.05 | Bruggen - Duikers | -1.486 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -1.486 | 0 | 0 | 0 | |
4.07 | Havens | -265 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -265 | 0 | 0 | 0 | |
4.08 | Waterhuishouding | -660 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -660 | 0 | 0 | 0 | |
4.13 | Afvalstoffen | -64 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -64 | 0 | 0 | 0 | |
5.08 | Sportaccommodaties | -675 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -675 | 0 | 0 | 0 | |
5.09 | Zwembaden | -205 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -205 | 0 | 0 | 0 | |
5.10 | Kunst en Cultuur | -16 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -16 | 0 | 0 | 0 | |
5.13 | Nazorg nieuwjaarsbrand | -8 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -8 | 0 | 0 | 0 | |
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | -278 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -278 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | -7.011 | 0 | 0 | 0 |